Supercykelvägar, pendlarparkeringar och mobilitetslösningar – vad är bästa alternativet?
Att tidsmässigt få ihop vardagslivet är för de allra flesta en ständigt återkommande utmaning. Vilket, eller vilka transportmedel är rimliga vid jobbpendling som dessutom ofta behöver kombineras med lämning och hämtning av barn och sist men inte minst, kvällar fullspäckade med fritidsaktiviteter? Vi är många som frågar oss om egen bil, cykel eller kollektivt resande med buss eller tåg är bästa alternativen för att ta sig från a till b - en inte helt enkel jämförelse.

Bildtext
En fungerande transportsektor är en prioriterad fråga för Region Skåne som samtidigt ska nå hela vägen fram med den regionala utvecklingsstrategin Det öppna Skåne 2030. I den är målet tydligt: ett klimatneutralt och fossilbränslefritt Skåne till år 2030. Samtidigt förväntas befolkningen växa till minst 1,5 miljoner invånare och även om framtidens bilar inte släpper ut CO2 så återstår utmaningen för transsportsystemet om alla åker runt i egen bil. Behov av transporter för både människor och gods till och från, men även inom regionen, kommer att öka. Resultatet? Satsningar på pendlarparkeringar, mobilitetslösningar men även supercykelvägar som ett komplement till vägnätet.
Kollektivtrafik, pendlarparkeringar och mobilitetslösningar
Att ställa kollektivtrafik mot privatbilism är inte en enkel jämförelse. Realiteten idag är ofta en upplevelse av förseningar och bristande kapacitet inom kollektivtrafiken. Trots utbyggnad av stomlinjer för att locka fler att ställa bilen är det inte det enklaste att välja tåget från glesbefolkade områden.
Region Skåne, i egenskap av regional kollektivtrafikmyndighet, ansvarar för att utforma och besluta om trafikförsörjningsprogrammet. Strategin sätter ramarna för den långsiktiga utveckling av tåg- och busstrafik för att möta de framtida behov som resenärer har. Här ryms även prissättning av och tillgänglighetsanpassning av regionens tåg och bussar.
Ett exempel för att möta realiteten för många är pendlarparkeringar, något som fler och fler orter och hållplatser har. Här menar Skånetrafiken att rätt placering av parkeringsytan är avgörande då ett av de största hindren för att använda pendlarparkeringar är det så kallade "bytesstraffet", det vill säga det extra besvär som resenären upplever av att parkera sin bil och byta till ett kollektivt färdmedel. Initiativ som dessa görs för att främja så kallade “kombinationsresor” där pendlaren tar både bil och tåg under en resa.
Något annat som också finns på allt fler orter är olika slags bilpooler. Till exempel samarbetar de kommunala hyresbolagen MKB i Malmö och LKF i Lund med externa aktörer och erbjuder medlemskap i bilpooler.
Region Skåne, i egenskap av regional kollektivtrafikmyndighet, ansvarar för att utforma och besluta om trafikförsörjningsprogrammet. Strategin sätter ramarna för den långsiktiga utveckling av tåg- och busstrafik för att möta de framtida behov som resenärer har. Här ryms även prissättning av och tillgänglighetsanpassning av regionens tåg och bussar.
Ett exempel för att möta realiteten för många är pendlarparkeringar, något som fler och fler orter och hållplatser har. Här menar Skånetrafiken att rätt placering av parkeringsytan är avgörande då ett av de största hindren för att använda pendlarparkeringar är det så kallade "bytesstraffet", det vill säga det extra besvär som resenären upplever av att parkera sin bil och byta till ett kollektivt färdmedel. Initiativ som dessa görs för att främja så kallade “kombinationsresor” där pendlaren tar både bil och tåg under en resa.
Något annat som också finns på allt fler orter är olika slags bilpooler. Till exempel samarbetar de kommunala hyresbolagen MKB i Malmö och LKF i Lund med externa aktörer och erbjuder medlemskap i bilpooler.

Supercykelvägar ska öka smidigt och snabbt cykelpendlande
Jämte vägnätet finns idag cykelvägar mellan flertalet av de större städerna i Skåne och kringliggande tätorter. Region Skånes satsning på supercykelvägar lutar sig mot en rad insikter som utgångspunkt. Nästan hälften av Skånes invånare har under 30 minuters cykelväg till jobbet, men bara 10 procent väljer att cykla. Genom att förbättra förutsättningarna för cykelpendling kan transportsektorns utsläpp minska och folkhälsan förbättras. Region Skåne samarbetar idag med företag och invånare i byar med supercykelväg till större orter. Ett antal potentiella supercykelvägar har identifierats, däribland Helsingborg-Laröd, Malmö- Bara och Lund till Stångby, Dalby och Lomma.
Många är överens om att hållbar transportsektor kräver verklighetsförankring och samverkan mellan olika trafikslag, innovativa lösningar och ett regionalt helhetsperspektiv. Genom satsningar på kollektivtrafik, cykelvägar och mobilitetslösningar kompletteras vägnätet och ger en flexibilitet även för de som trafikerar vägnätet för en smidig vardag.
Seriös biljournalistik sedan 1948 - här kan du börja prenumera på Teknikens världMånga är överens om att hållbar transportsektor kräver verklighetsförankring och samverkan mellan olika trafikslag, innovativa lösningar och ett regionalt helhetsperspektiv. Genom satsningar på kollektivtrafik, cykelvägar och mobilitetslösningar kompletteras vägnätet och ger en flexibilitet även för de som trafikerar vägnätet för en smidig vardag.
Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av Sydsvenskans redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se