Om du bor i en hyresrätt så ringer du hyresvärden om något i lägenheten går sönder. I en bostadsrätt måste du oftast själv ta hand om det. Men många tycker det är svårt att veta vilket som är föreningens ansvar och vilket som är ditt eget.
– Därför är det viktigt att läsa föreningen stadgar när du flyttar in, om du är påläst så vet du vad som gäller, säger Fredrik Olsson, chef för fastighets- och markskötsel hos HSB Malmö.
Många föreningar tar hjälp av HSBs fastighetsskötsel när det gäller de delar som är föreningens ansvar. Då går anmälan till kundsupporten hos HSB Malmö och en fastighetsskötare får åka ut och åtgärda felet.
De felanmälningar som kommer in till HSB Malmö kan vara varierande.
Här är de fem vanligaste problemen som du kan råka ut för – och Fredrik Olssons bästa tips på vad du ska göra åt dem.
1. Värme
Det här är ett av de vanligaste ärendena, att man upplever att det är kallt i bostaden. Helst nu på våren eller hösten, då värmesystemet håller på att ställa om sig.
I många fall förstår inte den som bor i lägenheten hur värmesystemet fungerar. De känner att elementen är kalla, men det kan vara för att de stänger av sig vid en viss temperatur och inte går på igen förrän det behövs. Normalt ska det vara runt 20-21 grader i en bostad.
Fastighetsskötarna brukar åka ut och göra en kontroll vid felanmälan. Ibland kan elementen behöva luftas. Förr var det vanligt att man själv gjorde det, men huvudregeln är att inte lufta själv eftersom det finns en risk att vatten sprutar ut vid luftningen.
2. Stopp i avlopp
Huvudregel nummer ett är att följa alla regler, det vill säga att inte hälla ut matfett och olja i avloppet. Problemen brukar hänga ihop med det. Tänk 20 hushåll som är kopplade till samma avloppsstam, där alla häller ut stekfett som efter hand sätter sig och bildar en propp.
Om det har blivit stopp så använd inte propplösande medel utan ta i första hand en plunch, alltså gummipropp med handtag. Om man har den kunskapen så kan man också själv skruva sönder vattenlåset under vasken och rensa, men gör det inte om du inte är säker på att du kan.
För föreningens del är det viktigt att följa rekommendationen att spola igenom avloppsstammarna vart 6-10:e år.
3. Belysning
Det kan vara belysning i trapphus eller utomhus som slutat fungera. Då är det viktigt att det felanmäls direkt, så kan vi byta lampan då istället för att det får vänta till de regelbundna kontroller som görs enligt avtalet. Ibland kan tio personer ha sett det, utan att ha gjort anmälan. I det här fallet är det bättre med en anmälan för mycket.
Ugnslampor som slutar fungerar är en helt annan sak, som vi får anmälningar om. Det måste en bostadsrättshavare själv åtgärda.
4. Fönster
Som bostadsrättshavare behöver du vara medveten om att föreningen som regel ansvarar för karm och båge medan du själv har ansvaret för glas, tätningslister, handtag och beslag.
Läs på vad som står i din förenings stadgar så att du har koll på vad som gäller.
5. Köksfläkten
Köksfläkten är din och du måste installera en ny när det behövs. Här är det viktigt att veta vilken typ av ventilationssystem som finns i huset.
Många tror till exempel att det är ok med en motordriven köksfläkt i hus med självdrag. Men det är inte alls säkert. Det kan vara så att ventilationskanalerna inte har kapacitet för inkoppling av köksfläktar och därför är kolfilterfläkt alltid det bästa valet i det här fallet.
Läs mer om fastighetsförvaltning hos HSB Malmö här.
Här finns Bokunskap för dig som bor i bostadsrätt.
HSB Malmö
• 50 000 medlemmar
• 8 000 bosparare
• 30 000 lägenheter som tillhör en HSB Bostadsrättsförening
• 2 200 hyreslägenheter
• Medlemsägd ekonomisk förening
• Bygger, äger och förvaltar fastigheter i Malmö, Burlöv, Lomma, Trelleborg, Vellinge och Svedala.